torsdag 31 januari 2013

Monogram

För ett tag sen fick jag en idé till ett projekt om att göra ett eget monogram lite så där i stil med sådana man broderade på lakan och sånt förr. Men eftersom det sku ta för lång tid att sy förhand och att brodera på vanlig symaskin inte är det enklaste så tänkte jag att tygtryck kunde vara ett alternativ.


Så först blev det att rita upp ett eget monogram och sen börja pyssla "stämpeln". Det blev O i monogrammet för att vår fastighet heter Onnela i registret och vi även själva kallar gården Onnela. Kanske bloggen också egentligen borde heta det....

Linoleumsnitt eller linoleumtryck heter tekniken och är egentligen ganska roligt att jobba med. Tror jag testat på det nån gång i högstadiet, men det var länge sen... Man skär alltså ut figuren i en "gummiplatta", rullar på med färg och trycker som med en stämpel. Lätt som en plätt :)

Jag använde mig av textilfärg som jag hade hemma och gjorde några testtryck.Riktigt bra blev resultatet, men undrar om man vågar trycka direkt på färdiga produkter utan att klotta? Så här blev i alla fall resultatet att se ut.

5 kommentarer:

Lotta sa...

Wow! Allt hittar du på... :)

Ninette sa...

Supersnyggt! Linoleumtryck är så kul, och ditt blev verkligen supersnyggt!

Bland hö och halm sa...

Snyggt! Du har alltid så bra idér och det blir så prydligt =) Fint, fint!

Erica sa...

Hejsan, hitta in hit och blev direkt inspirerad av linoleumtrycket. Har oxå senast tryckt i skolan, men kunde definitive tänka mig att trycka lite igen.

Varifrån har du skaffat materialet?

Pyssel Platsen sa...

Hej,
Du har en väldigt fin blogg och en hel del pyssel på den! Det skulle vara roligt om du kom med i den nya samlingsbloggen Pyssel Platsen. Där kan man både ge och få inspiration. Dessutom får din blogg mera synlighet. Klicka in på: http://pysselplatsen.blogspot.com för att läsa mer om hur du blir medlem.

Ha en bra dag!
Pyssel Platsen